Mit tanulhatsz Pjotr Smirnovtól a vodkakirálytól marketing szempontból

Hogyan találta meg célcsoportját a 19. században Pjotr Smirnov, és te hogyan tudod ugyanezt a 21. században megtenni

Vodkával legutoljára akkor kerültem közeli kapcsolatba, amikor Szlovákiából jöttünk haza többen egy buszos hórafting túráról. A vodka hihetetlen jól esett akkor csípős csalamádéval, ugyanis egyszerre két bölcsesség fogam húzták ki a túrát megelőző napon! Szóval nagyon finom volt.

2021. szeptemberéig nem is nagyon foglalkoztam semmilyen vodkával, viszont az oroszokat mindig is nagyon szeretettem... a cári oroszországot a legjobban, mert van abban a világban valami nagyon különös és tiszteletreméltó... viszont most nem erről akarok írni, hanem arról, hogy egy megbeszélésről indultam a kislányomért az óvodába, és megálltam útközben egy adományboltban... jött egy inspiráció, hogy most be kell mennem.

Ilyen esetekben - már megtanultam - azt kell tenni, amit súg a megérzés...

Első utam azonnal a könyvespolc, majd a plüssök felé vezetett.

A könyveknél azonnal megpillantottam egy piros gerincűt, melynek a címe az volt, hogy "A vodkakirály" - azonnal belelapoztam, és akkor esett le, hogy ez a könyv a mai nevén Smirnoff vodkának nevezett márka alapítójáról, Pjotr Smirnov életéről és az általa felépített birodalomról szól. Azonnal kirázott a hideg... tudom, furcsán hangzik, de ez is inspiráció, megérzés, és hát a megérzésre mindig hallgatni kell!!!

- Mellékesként megjegyzem, hogy az életrajzi könyvek szerintem a legjobbak, mert nagyon sokmindent lehet tanulni belőlük... gyűjtöm az életrajzi könyveket, és ha tehetem újra és újra elolvasom őket. -

De hogy jön a könyv a marketinghez?

Már elolvastam 100 oldalt a könyvből, amikor egyszercsak ahhoz a részhez ér a történet, hogy Pjotr hogyan lett egyre népszerűbb a fogyasztók körében... Na, itt azonnal felfigyeltem és belém hasított egy felismerés, ugyanis azonnal tudtam: CÉLCSOPORT PROFILOZÁSRÓL LESZ SZÓ! És nem tévedtem!

A könyv eddig szuperül vezetett Pjotr életén végig, de arról nem volt szó, hogy a sok-sok vodkakészítő között ő hogyan és milyen eszközökkel találta meg a célcsoportját. Ezen a ponton azonban egy történetet osztott meg, melynek rövid változatát írom le neked.

Smirnov tág célcsoportja

Szmirnov vodkájának legnagyobb fogyasztói azok a jobbágyok voltak, akik munkát vállalni érkeztek Moszkvába és gyári dolgozók, napszámosak voltak. Mivel tudta, hogy ezek az embereknek kb mindegy, hogy mit isznak, és legtöbbször olvasni sem tudnak, így hiába akar Moszkva újságjában hirdetni vagy óriási plakátokat és márkajelzést rakni az üvegére, mind hiábavaló lesz. - Smirnov felismerte, hogy mi a célcsoportja szokása, és hogy hol találja meg őket.

Így gondolt egyet: egy nap fogta magát, és kimetn a Kitrov piacra, Moszkva legkoszosabb, legbüdösebb, legszomorúbb pontjára. Koldusok, rongyos nők, tolvajok és mezítlábas utcagyerekek lakták ezt a teret a városközpontban. Ezek között az emberek között újonnan érkezettek is akadtak, akik munkát vállalni érkeztek a városba. Ezek az emberek egyenesen erre a térre siettek, és leültek egy ponyvasátor alá, ahol a vállalkozók napszámosokat kerestek. Smirnov tudta, hogy kiket keres: ezek között az emberek között azokat, akiknek tiszta a tekintete - a ruházat nem érdekelte őt, semmi mást nem nézett, csak azt, hogy józan életűek-e vagy sem (Smirnov ugyanis ellene volt az alkoholizmusnak, inni is nagyon keveset ivott, sőt, szinte nem is). Neki a feladatra, tehát terjeszteni a vodkáját, józan életű emberekre volt szüksége, olyanokra, akikkel lehet komolyan beszélni, és akik fel tudják magukra hívni a figyelmet, és ezért nézte a jelentkezők tekintetét.

Kiválasztott az ott levők közül pár embert, akiket elhívott pompás házába, ahol is őket terített asztal várta: egy pohár vodka, ennivaló. Hagyta őket enni-inni és felmelegedni, és utána elkezdte beszédét.
Elmondta nekik, hogy mostantól az ő számlájára esznek és isznak, cserébe el kell a munkájukat végezni, és vissza kell menniük oda, ahonnan jöttek. Más dolguk nem lesz, csupán bemenni minden kocsmába, kimérésbe, és követlejenek Smirnov vodkát. Először meglepetten fognak majd rájuk nézni - ahogy mondta Pjotr nekik, de ne tágítsanak, sőt, balhét kell csapniuk, és kiabálniuk kell addig, amíg a pincér elszalad a tulajdonosért. És amikor a tulajdonos megérkezik az alábbi mondatot kell mondaniuk: "Hogy lehet, hogy egy ilyen kiváló helyen nem tartanak Smirnov vodkát, amikor vitán felül ez a legjobb?"
Smirnov hozzátette, hogy semmilyen más vodkát nem fogadhatnak el, csak Smirnov vodkát.
Majd menjenek be egy másik helyre, és ugyanezt csinálják végig! Így járjanak helyről helyre! - Smirnov pontosan megfogalmazta az üzenetet és a csatornát, amivel át tudja adni ezt.

A megbízott férfiak úgy tettek, ahogy Smirnov mondta, és nagyon jól végezték a dolgukat: Smirnovhoz özönlöttek be a megrendelések.

A felbérelt rikkancsok - vagy nevezhetjük őket hirdetés vivőknek, hirdetéseknek is :) - miután Moszkva összes italkimérését körbejárták, újra elmentek Smirnov házába, ahol újabb feladatot kaptak: vonatra szállva induljanak el messzebb és messzebb levő helyekre, és ugyanezt csinálják végig mindenhol.

A felbérelt férfiak jól végezték munkájukat, és Smirnov ezt meghálálta: bőségesen megfizette őket, akik ezért szerettek is neki dolgozni.

Smirnov elérte, hogy a célcsoportját a célcsoportja helyén célcsoportjára jellemző szövegezéssel megtalálta, és elérte sikeresen.


Smirnov elérte, hogy a célcsoportját a célcsoportja helyén célcsoportjára jellemző szövegezéssel megtalálta, és elérte sikeresen.

Smirnov azzal, hogy felismerte, célcsoportja hol van, és hogyan lehet hozzájuk szólni, egy este alatt varázsolt jó és olcsó vodkájából divatos, trendi italt, és növelte meg a bevételeit, miközben hihetetlenül kevés összegből sikeres hirdetést csinált.



Smirnov vágyott, prémium célcsoportja


De Smirnov vágya az volt, hogy ő lehessen az orosz elit vodka beszállítója, sőt, a cár hivatalos beszállítója, így tudta, hogy sokra nem megy azzal, hogy a munkások már ismerik a nevét és isszák a vodkáját.

Azt is tudta, hogy a nemesség becserkészéséhez más taktikára van szüksége, mint amivel a munkásokat, parasztokat megnyerte (elkezdett tehát célcsoport fejjel gondolkodni ismét). Hol vannak ők, mit csinálnak, mire figyelnek, hogyan lehet nekik kommunikálni - merültek fel ezek a kérdések Smirnov fejében.

Ezek az emberek nem járnak kocsmába, füstös helyekre, ők fényűző bálokon mulatnak, színházban, operában, balettelőadásokon szórakoznak, exkluzív klubokban beszélgetnek, ahol kizárólag ínyenc fogásokat és importált italokat szolgálnak fel. - Ezzel meg is van a célcsoport helye és szokása.

Tudta, hogy az elit nagyon ad a látszatra, a megjelenésre, a hírnévre, a díjakra. Ebben a körben a látszat legalább olyan fontos, ha nem fontosabb, mint a valóság - főleg a nyugat-európai arisztokrácia által keltett látszat. Tudta, hogy ha ott divatossá teszi az italát, akkor egy csapásra meg tudja győzni az orosz nemességet is! De hogyan tudja úgy ezt megtenni, hogy az arisztokrácia büszke legyen egy honfitársuk italára és azt válasszák a nagyon trendi, menő nyugati italokkal szemben?

Smirnovnak erre is volt válasza - díjakat kell szereznie, ráadásul külföldi, rangos díjakat, melyekkel kérkedhet, és amelyekre figyelni fognak, így el is indult Bécsbe, ugyanis 1873-ban ott tartották a világkiállítást, ahol Smirnov díjakat akart nyerni - tehát meglett a célcsoport pontos helye, a vágya és az is, hogyan tudja őket elérni!

Célcsoport profilozás Smirnov nyomán


Mit is lehet a fentiek alapján neked is végiggondolni?

1. Ki pontosan a célcsoportod - ha erre még nincsen egyértelmű összegzésed, akkor innen tudsz letölteni segítő INGYENES anyagot

2. Tudd, hogy mik a szokásaik!

3. Merre járnak, mit csinálnak!

4. Milyen sajátos nyelvezetük van!

5. Milyen módon tudod őket elérni!

Sok sikert kívánok neked!
A titok csupán annyi, hogy leülsz, és elkezded végiggondolni mindazt, amit Smirnov is csinált ezelőtt másfél száz évvel :)